سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهار 1385 - اطلاعات مفید برای دانشجویان گروه پزشکی

چشم ، نشستنگاه را چون رشته سر بند است چون خواب در چشم آید بند بسته بگشاید . [ و این از استعاره‏هاى شگفت است . گویى نشستنگاه را به آوند و چشم را به سر بند همانند فرموده و چون سربند بگشاید آنچه در آوند است برون آید ، و این سخن در گفته مشهورتر و ظاهرتر از سخنان پیامبر ( ص ) است و گروهى آن را از امیر مؤمنان علیه السّلام دانسته‏اند و از جمله گفته مبرد است در کتاب مقتضب در باب لفظ به حروف و ما در کتاب خود که مجازات آثار نبوى نام دارد از این استعاره سخن گفته‏ایم . ] [نهج البلاغه]

مطالب زیر توسط نوشته شده است!

گزارش یک مورد خودکشی از نوع دخترانه! سه شنبه 85 اردیبهشت 26 3:8 صبح

امروز مرد جوانی با داشتن چند بلیستر داروی مصرف شده هراسان به داروخانه آمد و از یکی از پرسنل داروخانه سوالی پرسید که با راهنمایی به من ارجاع شد، سوال این بود آیا مصف این تعداد داروها می تواند باعث مرگ کسی شود؟ مشخص بود که خود یا کسی از نزدیکانش به قصد خودکشی این تعداد دارو را مصرف کرده ، سوال اولی که پرسیدم این بود که

-         کی؟ دختری بیست و چند ساله

-         – برای خودکشی ؟ بله

-         -چند دقیقه قبل مصرف کرده؟ حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت پیش ،

 نگاهی به داروها انداختم . یک بلیسترهیدروکیس زین25 ، یک بلیستر دایمتیکون و یک بلیستر هم دی سیکلومین که از هر کدام چند تا باقی مانده بود.

خوب اندکی خیالم راحت شد ، سوال بعدی :

-         مطمئنی همینها بوده ، داروی دیگه ای نبوده ؟ معلوم شد چند تا کپسول آموکسی هم میل شده

-         – تعداد همینها بوده بیشتر مصرف نکرده؟ جواب منفی بود

-         – الان وضعیتش چطوره؟ اندکی خواب آلود .

خوب خوشبختانه این بیماربلد نبوده خودکشی کنه یا فقط خواسته تظاهر کنه

اولین نکته ای که تذکر دادم این بود این خانم حتما باید مشاوره روانپزشکی بدهند ، چون اقدام به خودکشی کرده حالا با هر توجیهی ، سعی کردم بیمار رو به لزوم انجام این کار آگاه کنم ،

مهمترین دارو در بین این داروهاظاهرا هیدروکسیزین است که مصرف این تعداد مشکلی جز خواب و کاهش سطح هوشیاری به همراه ندارد ضمن اینکه مصرف توام یک آنتی کولینرژیک علاوه بر تشدید آن با کند کردن حرکات گوارشی فرصت جذب را هم بیشتر میکند ، در مسمومیتها 3 کار ساده باید انجام داد درصورتی که زمان زیادی از مصرف دارو نگذشته باشد یا تعداد زیادی دارو خورده شده باشد همینطور استفراغ باعث آسپیراسیون نشود و بیمار هوشیار باشد بیمار را وادار به استفراغ میکنیم واز یک داروی جاذب مثل زغال فعال که در داروخانه موجود است به همراه یک ملین برای کاهش جذب و افزایش دفع استفاده می کنیم . توصیه کردم ابتدا 4 عدد ذغال فعال را بخورد سپس در یک لیوان بزرگ آب ولرم چند قاشق غذاخوری شربت منیزیوم هیدروکساید حل نموده و بخوراند.

غیر از اینها از همراه خواستم بیمار را به حد کافی از داروهایی که مصرف کرده بترساند! تا اگر دفعه بعد فکر شیرین کاری به سرش زد حداکثر دوز را دو برابر کند نه چندین و چند برابر – خواستم تا داروهای خطرناک قلبی و اعصاب را دور از دسترس ایشان قرار دهند و دوباره تاکید به مراجعه به روانپزشک برای پیگیری مسئله روحی ایشان شدم.

بعد از رفتن بیمار با خودم فکر کردم چرا آب ولرم؟ من معمولا برای کمک به خاصیت ملینی داروها توصیه میکنم آنها را با آب ولرم مصرف کنند ، ما در حالت کلی اینکار باعث افرایش حلالیت و آزادسازی دارو و افزایش خطر جذب و مسمومیت نمی شود؟؟

بعد تقریبا مطمئن بودم که بیمار نیازی به شستشوی معده و .. ندارد ، اما اگر به بیمار توصیه میکردم بیمار را به بیمارستان ببرد ، از یک طرف امکان کنترل بیشتری بود از طرفی این خانم که احتمالا جلب ترحم و توجه برایش مهم بوده و کشیده شدن کارش به بیمارستان احنمالا اثر بهتری در عدم تکرار اقدام به خودکشی در آینده داشت؟

به هر حال هر چه که بود گذشت... دفعه بعد چه کنم؟

 

همینجا یک توصیه به همکاران همیشه گوش پرسنلی که تمام آموخته هایش چون طوطی از حرفهای شماست!

در این مواقع محکم بپیچانید و اجازه ندهید بیمار را با راهنمایی غلط خود گمراه کند  .

لازم است خیلی روشن  و بدون تعارف جلوی میل به خودنمایی او را گرفته و تفهیم کنید که ارائه اطلاعات دارویی جزو مسایل علمی و خاج از صلاحیت اوست.

 


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

غذاهای گرم و سرد در فرهنگ ابرانی یکشنبه 85 فروردین 6 2:51 صبح
چندی پیش یکی از همکاران پدرم که در مورد کرم Femore از من اطلاعاتی خواست. این کرم در تبلیغی که در مجلات نظام پزشکی هم چاپ شده ادعا می کنه میتونه باعث افزایش میل جنسی خانمها بشه . با توجه به اینکه کلا این دسته چه داروئی و چه غیر داروئی کم هستند و اکثرا هم چندان موثر نیستند سعی کردم اطلاعات کاملتری رو در مورد این محصول بدست بیارم.
اول وارد خود سایت www.Femore.com شدم و دنبال ingredients یا همون مواد تشکیل دهندش گشتم . ماده اطلی بکار رفته در این کرم Cream اسید آمینه ای به نام Arginine هست که ایزومر چپ گردش یا همون L-Arginine استفاده شده . با جستجو در سایتهای تخصصی تر مکانسیم اونو انطور شرح دادهاند : که این ماده در بدن تبدیل به NO نیتریک اکساید شده که یک Vasodilator قوی هست و با افزایش جریان خون به اون موضع افزایش Arousal میشه (مکانیسمی شبیه سیلدینافیل- ویاگرا) در قسمت هشدار ها نسبت به مصرف این دارو در کسانی که HSV(herpes simplex virus) نوع 1 و 2 دارند هشدار داده بود. Labialis & Genital .دلیلش رو هم تاثیر کمکی اسید آمینه آرژینین در سنتز پروتئینهای ویروسی کر کرده بود .همونجا هم اشاره کرد که اسید آمینه Lysine مانع این کار میشه یعنی در واقع این دو تا اسید آمینه ضد هم عمل میکنند. اینو داشته باشید. چند روز بعد من برای یه تحقیق دیگه در مورد تب خال Canker Sore که عاملش معمولا HSV -I هست چند تا سایت رو ورانداز میکردم که یکیشون همین قضیه آرژینین و لایزین رو شرح داده بود و گفته بود غذاهایی مثل (شکلات.آجیل.نخود فرنگی.گندم کامل .. ) حاوی آرژینین زیاد هستند و غذائی مثل ماست لایزین زیاد داره که از آرزنین دارها نخورین و ماست بخورین!
روی همین حساب چند تا تئوری به ذهنم رسید.
ما توی فرهنگ بومی ایرانی چیزی به اسم گرمی و سردی داریم حتما از قدیمی تر ها شنیدین که تا یه چیزیمون میشه میگن گرمیت شده (یا گرمیت کرده یا گرمی گرفتی!) و چیزای سرد توصیه می کنند . ممکنه واقعا این ریشه ای توی همین اسید های آمینه داشته باشه.
از طرفی می گن طرف ماسته! خوب شاید ماست با مهار آرژینین باعث کاهش Libido هم میشه؟!
خوشحال میشم نظرتون رو بشنوم
و لیست غذاهایی که به نظر قدیمیهاتون سرد یا گرم هستند.
برای اینکه بحث خیلی هم غیر علمی نشه چند تا دارو که بر روی libido موثر هستند ذکر میکنم :
افزایش میل جنسی : Trazodone . imipramin(in female only) -Aphrodit(planet mixture) Yohimbine. Drop Spanish Fleage -Cream Femore- Drop napahazolin olraly
کاهش میل جنسی : خیلی از داروهای ضد افسردگی مهمترینها فلوکستین .فیناسترید در آقایون . مهار کننده های Mao . داروهای فشار خون عمدتا باعت Impotence میشن که با قضیه لیبیدو یکمی فرق می کنه .سیپروترون استات . فلوتامید . ...
موضوعات یادداشت نظرات شما ()

مشکلات کاری ما داروسازان و بیمه ها یکشنبه 85 فروردین 6 2:50 صبح
حتما شما هم به نسخه هایی بر خوردین که تاریخشون قلم خوردگی داره - تعداد دارو با فارسی نوشته شده - رنگ امضاء پزشک با رنگ اقلام دارو یکی نیست - تعداد قلم خوردگی داره و پشت نسخه یا هیچ توضیحی نیست
یا فقط یه مهر و امضا بدون هیچ توضیحیه - تاریخ اعتباز نسخه غلط وارد شده - نسخه مهر یا امضا نداره - ماما آمپول پروژسترون نوشته - دارو با مهر متخصص بیمه می شه - باید تائید بشه و ....
چند بار برای بیمار توضیح دادید ولی اون قانع نشده ؟
چند بار متهم شدین که دارین خلاف و بر ضد بیمار عمل میکنین ؟ چند بار معدود بیماران عصبی و بعضا مشکل دار به تورتون خورده که بعد از اتمام بحث نتونستین کارتون ر با دقت و آرامش انجام بدین و احیانا با بیمارهای دیگه بدخلقی کردین ؟
هر ماه چقدر از نسخه های بیمه ای تون برگشت می خوره بابت ایرادهای بنی اسرائیلی ؟ چند بار واقعا رفتین ببینین این نسخه هایی که اعلام میشه مثلا پشتشو مهر و امضا نکردین یا هزار و یک جور ایراد دیگه واقعا همونطوره که اعلام میشه یا نه ؟
چرا شما باید وظایف مسلم بیمه رو برای کامپیوتری کردن نسخه ها انجام بدین ؟؟ چرا ما باید قوانین بیمه رو برای بیمار توضیح بدیم و توی صفحات بیمه صرفا هشدارهایی برای اینکه چند نفر از یک دفترچه استفاده نکنن و .. که به اصطلاح بیمه ضرری نکنه اما داروخانه خودش باید مشکل تفهیم به بیمار رو قبول کنه ؟
قضیه چند قیمتی بودن داروها - تغییرات قیمتی که خیلی دیر اعلام میشه - قضیه اختلاف قیمتی که بیمار بایستی بپردازه - مشکلاتی که خود نسخه ها از نظر علمی دارن و شما نه میخواین بیمار رو به پزشک بی اعتماد کنین هم نمیتونین از کنارش راحت بگذرین - توضیح دادن حق فنی برای بیمار - بیماری که میپرسه این که روی جعبش نوشته قیمت برای مصرف کننده 800 تومان چرا شما میگی مثلا 15 درصد بیشتر - یا چرا 30 تا فروس سولفات بدون دفترچه ارزون تر میشه ؟
چرا وقتی فقط یک جور استامینوفن کدئین توی بازار هست اگه دوز 20 میلیگرمی رو پزشک قید نکنه بیمار باید حدود 200 تومان اختلاف قیمت از جیبش بده ؟ - یا هر وقت که خواستین برای بیمار قضیه واروی بدون نسخه و .. توضیح بدین قضیه پیچیده تر شده ؟ چند بار با گفتن نداریم! خودتون رو از یه بحث و چونه زدن طولانی بیمار برای دریافت مثلا یه آنتی بیوتیک برای بچه اش خلاص کردین؟ بیماری که راه راحت تر رو به جای مراجعه به پزشک . معاینه و دریافت نسخه در این میبینه که مستقیما بیاد داروخانه .با یه مشاوره یا حتی تشخیص ضرص خودش فلان دارو رو بخواد - خوب شد که چه بهتر اگه نه تازه بیاد بره پیش پزشک! دارو رو هم 2 تا که میخوره حالش بهتر میشه میزاره یخچال که اگه دفعه دیگه هم اینجوری مریض شد!! بیاد سروقتش ! حتما با بیمارهایی که داروهاشون رو می آرن که آقا نمیخوایم اینو پس بگیرین یا اینا خونه مونده بود گفتم بیارم لااقل به درد یکی دیگه بخوره! حالا شرایط نگه داری دارو چجوری بوده ؟ خودش حاضره وقتی می آد داروخانه داروی یکی دیگه رو بهش تحویل بدیم ؟ چند بار بیمار رفته خونه و پلمپ دارو رو باز کرده دیده خالیه و آورده داروخانه شما هم نمیدونین باور کنین یا نکنین ؟ چند بار سعی کردین از همکار پزشکتون دفاع کنین وقتی یه بیمار که 2 روز دارو خورده و خوب نشده دادش بلنده که هیچی حالیشون نیست و... - در مورد ویزیتورهایی که دارویی که نخواستین رو بهتون تحویل میدن ؟ یا وقتی دارو میآرن میبینی چند بسته اش تاریخ انقضاش 3 ماه دیگه است! با پرسنل داروخانه چطور تا میکنین ؟ یا حتی با همکار داروساز دیگه ای که حاضر میشه وجاهت شما رو پیش بیمار زیر سوال ببره تا به اصطلاح مشتری؟!! جذب کنه ؟ چرا مردم فکر میکنن مهمترین علم داروساز مربوط به قبل یا بعد از خودن غذاست در حالی که خیلی جاها اصلا فرقی نمیکنه! در جوا این سوال که آقای دکتر این آنتی بیوتیک(همون چرک خشک کن) که خیلی قوی نیست بدنمو ضعیف کنه ؟! توی دانشکده چیزی در مورد قرص قرمز !(بروفن) یا حرف زدن به زبان بیمار چیزی بهتون گفتن ؟ دوست دارم حرفهای شما رو هم بشنوم .....
موضوعات یادداشت نظرات شما ()

جمعه 103 فروردین 10

امروز: 1 بازدید

 RSS 

تصویر خودم

تصویر

فهرست

[خـانه]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

لوگوی خودم

بهار 1385 - اطلاعات مفید برای دانشجویان گروه پزشکی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان

لینک دوستان

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

سال 84
بنزودیازپینها - دیسمنوره - آفت
نرم افزارهای پزشکی - پراکلامپسی
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 159237 بازدید